Pozor na německých dálnicích
Při cestách po německých dálnicích možná porušujete zákon, aniž byste to tušili
Je to v podstatě výsledek neschopnosti Němců přizpůsobit pravidla realitě, ale vysvětlujte to tamní policii. Pokuty nejsou vysoké, pochopení pojišťoven při způsobení nehody ale může být též malé.
Také Němci si oblíbili realizovat rozsáhlé opravy svých dálnic v průběhu léta. Co na tom, že minimálně v některých chvílích by „Autobahny” praskaly ve švech i bez toho – opravit se to musí a v létě tomu počasí přeje více než kdy jindy. Projíždění úseky dálnic s provozem svedeným do dvou zúžených pruhů je tak aktuálně koloritem, právě k němu se ale váže problém, se kterým se potýká stále více motoristů.
Do levého pruhu je totiž v takových případech podle německých pravidel standardně umožněn vjezd pouze autům širokým nanejvýš 2,02 metru. Je to starý předpis, který nebere v potaz evoluci posledních let, ale Němci nejsou Švejkové a když nějaké pravidlo platí, budou jej vymáhat, i kdyby bylo zcela nesmyslné. A to v tomto případě je.
Podle samotných Němců má dnes 70 % všech nově registrovaných aut má celkovou šířku i s vnějšími zrcátky větší než dva metry a do levého pruhu tedy běžně nesmí vjíždět. Právě v zrcátkách je zakopaný pes – šířka auta se běžně udává bez nich a do zmíněné tolerance se vejde i většina moderních vozů, vnitřní směrnice německé dopravní policie ale přikazuje posuzovat šířku vozu včetně zrcátek. A v tu chvíli většina novějších aut neprochází.
Autoklub ADAC upozorňuje na to, jak moc se situace za poslední dekády změnila. Nejběžnější Volkswagen Golf v roce 1978 měřil na šířku ani ne 1,6 metru, postupně jej ale konstrukce kabiny nafoukla o dalších 20 centimetrů. Stávající Golf má podle katalogu i se zrcátky přesně 2 027 milimetrů, a proto ke středovým svodidlům v případě jízdy rekonstruovaným úsekem nepatří.
Nesmyslnosti celého postupu dává korunu fakt, že zatímco legální omezení ani policie na rostoucí šířku aut ohledy neberou, silničáři ano a pruhy obvykle dělají širší než dříve. Objektivní potíž tedy většinou neexistuje, formální ale ano. A policie koná – za využití levého pruhu širším autem rozdává pokutu ve výši až 20 Eur (520 Kč). To není mnoho, pokud ale dojde k nehodě, bývá to horší. Také pojišťovny situace rádi využijí a pokouší se krátit pojistné plnění kvůli tomu, že auto se při nehodě pohybovalo tam, kde se vůbec pohybovat nemělo.
I Němci ale občas projevují trochu kreativity, neboť omezení vjezdu do levého pruhu mohou upravit specifickým značením, typicky na 2,1 metru. V takovém případě většina aut vyhoví, je to ale spíše výjimka, nikoli pravidlo. Němci tedy motoristy nabádají k pozornosti – je dobré znát šířku vašeho auta se zrcátky a všímat si značek na začátku omezení. Pokud jste za hranicí 2,02 metru, měli byste v případě, že značka nestanoví větší maximální šířku než tuto, využít jen pravého pruhu s kamiony a dalšími velkými auty. Jakkoli absurdně to může znít.
Převzato z Autoforum.cz